Auto-kometa? Potrzebna laweta! – czyli o bezpiecznym użytkowaniu pojazdów i dróg

Auto-kometa? Potrzebna laweta! – czyli o bezpiecznym użytkowaniu pojazdów i dróg

Każdy kierowca ma za uszami zignorowanie przestrzegania zasad bezpieczeństwa na drodze, co przekłada się na ilość wypadków – zwłaszcza jesienią i zimą. Ten artykuł przybliży każdemu kierowcy zasady i podstawy bezpiecznej eksploatacji pojazdu.

Rozsądek za kierownicą kluczem do bycia dobrym kierowcą podczas zimowego sezonu!

Nie warto się kłócić o to, czy ktoś jest dobrym kierowcą, czy nie, jeśli ktoś posiada technikę, ale brak mu rozsądku. Pierwszym krokiem do uzyskania tego zaszczytnego tytułu jest uświadomienie sobie, że na drodze nie jesteśmy sami, albo będziemy zmuszeni w najlepszym wypadku dzwonić po lawetę (Darkam poleca się wszystkim w potrzebie, nie tylko jeśli chodzi o lawetę), a w najgorszym po służby ratunkowe. Kiedy już pomyślimy o wszystkich złych rzeczach, które mogą się wydarzyć, kiedy nie będzie koncentracji, przestrzegania przepisów, wypatrywania przechodniów, rowerów i znaków, może dotrze do nas, że nie możemy liczyć na cudzą odpowiedzialność, kiedy nie jesteśmy pewni, czy nasze umiejętności i uwaga pozwolą nam wybrnąć z każdego niespodziewanego incydentu na drodze.

Jesień i zima to pory roku obniżonej uwagi i melancholii. Każdy użytkownik dróg i chodników staje się jeszcze bardziej nieobliczalny. Jeśli my nie poczujemy się odpowiedzialni za siebie i innych, to nikt tego za nas nie zrobi. Dlatego przedstawiam poniżej odrobinę teorii o bezpiecznej jeździe w trudnych warunkach oraz uniwersalne rady oparte o sytuacje z życia codziennego.

Sezon jesień/zima jest zdradliwy. Pilnujmy się za kierownicą, aby nie dopuścić do wypadku.

Technika jazdy na zdradliwej drodze

Płynność działań za kierownicą jest kluczem do utrzymania się na drodze i uniknięciem zdobycia tytułu pirata oraz zagrożenia drogowego. Niezależnie od sytuacji należy starać się myśleć trzeźwo, a po przeczytaniu tego artykułu może łatwiej będzie wybrnąć z każdej sytuacji, ponieważ skupimy się na bezpiecznej jeździe kontrolowanej, ale i sytuacjach awaryjnych, których czasem nie można uniknąć.

1) Górki

– aby podjechać pod śliską/oblodzoną górkę należy wcześniej odrobinę się rozpędzić i utrzymać stałą prędkość już od początku wzniesienia; wszelkie manewry zza kierownicy mają pozostać płynne! Każde gwałtowne przyspieszanie jest niebezpieczne, można stracić przyczepność, której odzyskanie graniczy później z cudem

ruszenie na wzniesieniu w warunkach jesienno-zimowych wymaga delikatności i rozwagi; pedału gazu używamy szalenie ostrożnie, utrzymujemy niskie obroty i nie dostajemy ataku paniki, kiedy coś zacznie się dziać – wtedy zdejmujemy nogę z gazu, a nie wciskamy go do samej podłogi!

2) Zjazdy

– zwykły zjazd z górki to nic trudnego – zostawiamy gaz w świętym spokoju, hamujemy silnikiem, nie majstrujemy przy drążku skrzyni biegów oraz używamy hamulca tak na wszelki wypadek, ponieważ siłą rzeczy jadąc z góry się rozpędzamy, a hamulec na to nie pozwala

– raczej utrzymujemy prędkość poniżej dopuszczalnej na odcinku, aby skrócić drogę hamowania w sytuacjach wymagających zachowania szczególnej ostrożności.

3) Awaryjne hamowanie

– opcja nr 1 – kiedy znosi tylną oś, hamujesz i ryzykujesz całkowitym zarzuceniem tyłu

– opcja nr 2 – puszczasz hamulec na chwilę, aby rozpęd wyprostował samochód.

4) W aucie

prawidłowa pozycja za kierownicą. Nie leżymy, nie przyklejamy się ciałem do kierownicy, utrzymujemy prawidłowo ustawiony zagłówek, nie trzymamy kurczowo drążka skrzyni biegów

poprawnie trzymamy kierownicę – jak najdłużej możemy trzymamy na niej obie dłonie w pozycji „za dziesięć druga„, co zwiększy precyzję manewrów i pozwoli na większą kontrolę nad autem.

Szczególna ostrożność – mnożymy przez trzy!

Tam, gdzie są piesi, rowerzyści, skrzyżowania bez świateł, nieznane nam drogi i wiele innych czynników zewnętrznych zawsze zachowujemy szczególną ostrożność, będąc kierowcą. W sezonie zimowym jest jeszcze ciężej, ponieważ nie mamy pewności, że auto zahamuje tak, jak tego oczekujemy, gdy pojawi się zagrożenie na drodze. Tak naprawdę wszędzie musimy mieć oczy dookoła głowy oraz jeździć spokojnie, płynnie i z dozą nieufności do siebie, auta i innych użytkowników ruchu drogowego.

Miasto – zagrożenia:

– piesi (zwłaszcza dzieci, osoby nietrzeźwe lub zachowujące się nietypowo)

– rowerzyści

– inne pojazdy

– źle zachowana powierzchnia drogi

– nieprzygotowana do jazdy nawierzchnia – pokryta lodem, śniegiem, „szklana”.

Tereny niezabudowane – zagrożenia:

– zwierzęta (często o nich zapominamy)

– rowerzyści

– źle ubrani piesi (brak odblasków)

– nieprzygotowana do jazdy nawierzchnia (szczególnie do szybszej jazdy, jak to poza zabudowanym).

Przygotowanie pojazdu na sezon jesień/zima – o tym nie zapominamy!

Czasami kierowcy bagatelizują potrzebę przygotowania samochodu na sezon zimowy. Dlaczego? A, bo koszty, bo moje auto jeszcze pociągnie, bo opony zmieniam przecież. Nie, są rzeczy, które wymagają sprawdzenia, nierzadko wymiany lub naprawy. Co to takiego?

Opony to pierwsze, co ma kontakt z jezdnią, kiedy się poruszamy – muszą być w bardzo dobrym stanie.

Wymiana opon – absolutnie i bezwzględnie!

Jesień i zima to wymagające pory roku, które wystawiają nasz pojazd na ciężkie próby. A to sól na drodze, która atakuje podwozie, a to nawierzchnia, która codziennie nas zaskakuje. Opony to pierwszy wojownik na froncie. Od nich zależy poziom przyczepności, a to niejednokrotnie przekłada się na nasze zdrowie i życie. Nie zaniedbujemy naszych opon i nie wykorzystujemy do łysego „kapcia”. To nie jest aspekt, na którym możemy oszczędzać.

Płyny eksploatacyjne

Płyn do spryskiwaczy może się przydać również zimą, a nieprzystosowany do niskich temperatur może być zabójczy dla pompki spryskiwacza. Płyn hamulcowy należy przed zimą sprawdzić. Zbyt duża zawartość wody w zbiorniku może powodować kolejne awarie – bardzo niebezpieczne dla samochodu i dla osób korzystających z niego. Warto również sprawdzić poziom i zużycie oleju, który dłużej się grzeje i może gorzej działać przy dużym zużyciu.

Zawieszenie

Amortyzatory to niezwykle ważny element, który przed sezonem jesienno-zimowym należy koniecznie sprawdzić. Jeżeli nie działają poprawnie, stwarzają zagrożenie podczas jazdy, a nawet mogą wydłużyć drastycznie drogę hamowania. Warto przy okazji przejrzeć, czy inne elementy nie wymagają wymiany.

Hamulce albo życie!

Tarcze i klocki to chyba najważniejsze zimą elementy, które muszą działać poprawnie! Jeśli nie działają, to droga hamowania nie istnieje i równie dobrze możemy jechać taczką. Jeśli te elementy zawiodą, możemy zginąć lub, co gorsza, zabić. To nie są żarty.

Kierowca musi dzwonić po pomoc po awarii – dlatego pilnujemy stanu naszego auta!

Mam nadzieję, że to drobne kompendium wiedzy przyda się zarówno doświadczonym, jak i początkującym kierowcom oraz naświetli, jak ważne jest bycie odpowiedzialnym, myślącym, uważnym i dbającym człowiekiem, kiedy chodzi o wsiadanie za kierownicę i wyjeżdżanie tam, gdzie wszystko może się wydarzyć. To bardzo ważne, aby uświadamiać innych o technice jazdy oraz poprawnej eksploatacji pojazdu, co może nam (i nie tylko nam) w niebezpiecznych sytuacjach uratować życie.

Różne rzeczy na drodze się dzieją, więc jeśli będzie potrzebna pomoc – od dowiezienia paliwa po transport pojazdów na terenie Polski i Europy – zapraszam do skorzystania z usług naszej firmy Darkam, która gotowa jest do działania o każdej porze.

Previous Nasz przewodnik po najpopularniejszych rozmiarach plakatów

Może to Ci się spodoba

Motoryzacja 0 Comments

Ręczne mycie samochodu

Czysty samochód jest odzwierciedleniem dobrego smaku i dokładności jego właściciela. Nawet nowy samochód nie przyciąga uwagi, jeśli jest pokryty grubą warstwą brudu, kurzu, smoły itp. Współcześnie możemy skorzystać z myjni

Motoryzacja 0 Comments

Ekologiczny styl jazdy pozwala zaoszczędzić nawet 1,5 l paliwa na 100 km

Nawet 1,5 litra mniej paliwa na dystansie 100 kilometrów może spalać samochód, kiedy kierowca jeździ zgodnie z ideą ecodrivingu. Przede wszystkim chodzi o unikanie gwałtownego przyspieszania i hamowania, tak by jazda była jak

Motoryzacja 0 Comments

Polska na 12. miejscu na liście największych światowych eksporterów części motoryzacyjnych

Wartość rodzimej produkcji części samochodowych jest szacowana na ponad 70 mld zł. To daje Polsce 12. pozycję na liście największych światowych eksporterów części motoryzacyjnych. Hamulcem rozwoju branży motoryzacyjnej są wciąż

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź